Turvallista Uutta Vuotta 2019

Kesällä 2018 aloitimme kehitystyön ennakoivan työturvallisuuden mobiilisovelluksemme uudistamisessa. Vaihdoimme sovelluskehityksessä käyttämämme teknisen alustan kokonaisuudessaan uuteen. Jatkossa tämä muutos mahdollistaa entistä helppokäyttöisempien, tehokkaampien ja monipuolisempien mobiilisovellusten tarjoamisen asiakkaillemme aikaisempaa joustavammin.
plan-1725510_1920

2019

Aina on varaa parantaa, ainakin vähän. Kaizen 2019!

Turvallista Uutta Vuotta 2019!

Vuoden vaihtuminen alkaa olla käsillä ja ”Rajat räiskeelle” –kansalaisaloite on päivän kuumimpia puheenaiheita. Kansalaisaloitteen tekijät ja allekirjoittajat ovat huolestuneita ilotulitteiden aiheuttamista vaaroista ja haitoista, niin ihmisille kuin eläimillekin. Joka vuosi Suomessa tapahtuu uuden vuoden ilotulitteiden ja räjähteiden aiheuttamia lukuisia silmävaurioita ja myös tulipaloja. Muistakaahan olla varovaisia, noudattaa varomääräyksiä, tervettä harkintaa ja vähintäänkin suojata silmänne suojalaseilla. Myös pienempien lasten kuulon suojaaminen ei ole lainkaan huono idea, jos lasten ilotulitusjuhlaa on tarkoitus mennä katsomaan.

Vuosi 2018

Lyhyenä yhteenvetona vuodesta 2018 Atlantiksen osalta voisin kertoa, että vuoden alkupuolella keskityimme viimeistelemään selainkäyttöisen pilvipalvelumme käyttöliittymien uudistamisen ja lisäksi lisäsimme palveluumme uutena osiona tulityölupien hallinnan.

Tulityölupapalvelu, kuten kaikki muutkin palvelumme nyt ja jatkossa, on suunniteltu ja toteutettu ”mobiili ensin” ajattelumallilla. Kehitimme palvelun yhteystyössä kahden pilottiasiakkaamme kanssa ja tässä haluankin esittää kiitokset Koskisen Oyn puolelta projektiin osallistuneille henkilöille ja samoin Komas Oyn asiantuntijaköörille. Suuret kiitokset teille kallisarvoisesta panostuksestanne palvelun kehittämisessä ja käyttöönotossa.

Uudistettu mobiilisovellus sovelluskaupoissa

Kesällä aloitimme kehitystyön ennakoivan työturvallisuuden mobiilisovelluksemme uudistamisessa. Vaihdoimme sovelluskehityksessä käyttämämme teknisen alustan kokonaisuudessaan uuteen.  Jatkossa tämä muutos mahdollistaa entistä helppokäyttöisempien, tehokkaampien ja monipuolisempien mobiilisovellusten tarjoamisen asiakkaillemme aikaisempaa joustavammin.

Uusi mobiilisovelluksemme julkaistiin sovelluskauppoihin juuri ennen joulua. Vanhoille käyttäjille sovellus päivittyy automaattisesti. Mikäli jostain syystä päivitys ei ole tapahtunut, niin sen voi asentaa sovelluskaupan kautta. Uusi sovellus toimii aikaisempien palveluiden osalta samankaltaisesti, mutta entistä suoraviivaisemmin ja tehokkaammin. Uusia ominaisuuksia ovat muun muassa tärkeiden viestien lähettäminen ja vastaanottaminen eli niin sanotut push notifikaatiot, erilaiset auditoinnit ja tarkistuslistat (LEAN 5S, Elmeri/Elmeri+, TR..) ja pienenä teknisenä seikkana tuki Azure AD kirjautumiselle.

Auditoinnit ja tarkistuslistat

Palvelussamme on aikaisemmin ollut mahdollista soveltaa ”Jatkuvan kehittymisen” (Kehitysfoorumi, JK) palveluosiota myös erilaisten auditointien ja tarkistuslistojen tekemiseen. Päätimme kuitenkin erottaa palvelun omaksi kokonaisuudekseen, saadaksemme sen mahdollisimman hyvin palvelemaan asiakkaidemme moninaisia tarpeita ja tavoitteita. Nyt ”auditointi ja tarkistuslista” -palvelu on todella joustava ja kaikilla mobiililaitteilla erityisen helposti käytettävä kokonaisuus. Palvelun kautta lisätyt tehtävät menevät edelleen JK palveluun prosessimaisesti toteutettaviksi ja ilmestyvät tekijöiden ”omat työt” työlistoille kuten muutkin tehtävät.

Vuosi 2019

Lopuksi voisi vielä kurkistaa pölyiseen kristallipalloon, josko se näyttäisi jotain välähdyksiä tulevasta. Kun Joulupukki ei tuonut riittävästi Ikean hyllyjä kasattavaksi, niin pitkien pyhien aikana oli sitten aikaa miettiä hieman työasioitakin. Jonkinlaisen aivovoimistelun tuotoksena sain piirrettyä uutta käppyrää liittyen työpaikan turvallisuusympäristöön kokonaisuutena. Tästä tulen varmaankin kirjoittelemaan juttua tulevan vuoden aikana tänne. Välillä on hyvä nostaa nenä irti monitorista ja miettiä metsää puilta.

 

Mielellämme keskustelemme työturvallisuudesta teidän kaikkien kanssa – niin nykyisten kuin tulevienkin asiakkaidemme. Me autamme asiakkaitamme ennaltaehkäisemään työtapaturmia tarjoamalla heille nykyaikaiset työkalut ennakoivaan työturvallisuustyöhön. Ohessa he saavat erinomaiset työkalut yrityksen toiminnan jatkuvaan kehittymiseen ja kriisiviestintään. Kehitystyötämme ohjaatte te, meidän asiakkaamme.

Olemme kehittäneet työturvallisuuspalveluamme yli kymmenen vuoden ajan. Samalla olemme luonnollisesti saaneet ainutlaatuisen osaaminen ja kokemuksen työturvallisuuden ja nykyaikaisten tietojärjestelmien yhteistoiminnasta. Mielellämme tarjoamme tätä erikoisosaamistamme kaikille asiakkaillemme nyt ja tulevaisuudessa. Jokainen estetty tapaturma on voitto meille ja teille. Tiedän meillä olevan yhteinen tavoite myös tulevana vuotena: turvallisesti töissä, terveenä kotiin!

Turvallisuus on tärkeä asia sekä työssä että vapaa-ajalla, ja meillä kaikilla pitäisi olla oikeus elää mahdollisimman turvallisessa ympäristössä. Uskon Suomen olevan yksi maailman turvallisimmista maista myös työturvallisuuden saralla – silti ja siksi meidän jokaisen pitää tehdä sen eteen töitä, että näin on myös tulevaisuudessa. Aina on varaa parantaa, ainakin vähän.

Kaizen 2019!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter

Pitkäaikainen yhteistyökumppanuus

Koskisen Konserni ja Atlantis ovat tehneet yhteistyötä yli 20 vuotta. Olemme olleet Atlantiksen HSEQ palvelun käyttäjä siitä lähtien kun yhteystyössä palvelua aloimme kehittämään yli 15 vuotta sitten. 

Yhteistyö on sujunut hyvin. Asiakasta on kuunneltu, toiveet on otettu huomioon ja yhdessä olemmekin kehittäneet monta osiota. Joskus uusissa toiminnoissa on ollut joitakin korjaustarpeita, mutta korjaukset ovat tulleet nopeasti. 

Atlantiksen HSEQ palvelu vastaa hyvin tarpeitamme ja on erinomaisesti mukautunut prosesseihimme ja niiden muutoksiin vuosien aikana. Lisätoiveet on toteutettu joustavasti. Tämä on myös hyvä tapa ja pohja dokumentoida tehtyjä toimenpiteitä. 

Aikanaan hankintaa tehdessämme ei juurikaan ollut vastaavia tuotteita markkinoilla. Lisäksi olemme tehneet Atlantiksen kanssa vuosien aikana tiivistä IT-yhteistyötä muillakin osa-aluilla kuin HSEQissä. 

Yhteistyötä työturvallisuudessa Atlantiksen kanssa yli 10 vuotta

MetsäWood on ollut Atlantiksen HSEQ palvelun käyttäjänä jo yli 10 vuoden ajan. Hankintapäätöstä tehdessämme tutustuimme markkinoilla oleviin palveluihin ja totesimme Atlantiksen Työturvallisuuspalvelun olevan meille kokonaisuutena parhaiten soveltuva.

Atlantiksen edustajat tuntevat tuotteensa todella hyvin ja osaavat heti kertoa, mihin pystytään ja miten. Tuki todellakin toimii ja yhteydenottopyyntöihin vastataan lähes aina saman päivän aikana. Kehitysajatuksiin suhtaudutaan positiivisesti ja henkilöt tuntevat hyvin sekä palvelun että asian ylipäätään.

Eniten olemme hyödyntäneet Sosiaali- ja terveysministeriön mallin mukaan toimivaa Riskien arviointia ja nyt uudehkona palveluosiona käytössämme on Auditoinnit. Auditointityökalua käytämme TR mittausten tekemiseen ja jatkossa myös Prosessiturvallisuuden ja 5S auditointien suorittamiseen.

Atlantiksen palvelu on laaja joustava kokonaisuus, josta jokainen asiakas voi koostaa itselleen tarvittavan kokoonpanon omien tarpeidensa mukaan.

Suosittelen Atlantiksen HSEQ palvelua kaikille sellaista tarvitseville

Katja Silvennoinen, Metsä Wood, Punkaharjun tehtaat
Laatu- ja turvallisuuspäällikkö

Atlantiksen HSEQ palvelu on hinta-laatusuhteeltaan paras meille

Olemme käyttäneet Komasilla Atlantiksen HSEQ työturvallisuuspalvelua vuodesta 2016 lähtien. Järjestelmä on mukautunut tarpeisiimme ja prosesseihimme erittäin hyvin. Hankintapäätöstä tehdessämme tutustuimme useaan markkinoilla oleviin palveluihin ja totesimme Atlantiksen meille parhaiten soveltuvaksi.

Atlantiksen HSEQ palvelun toimivuus on hyvä ja palvelu helppokäyttöinen, käyttäjien koulutus on helppoa. Järjestelmästä saadaan sellaiset raportit ulos, joita tarvitaankin. Lisäksi tapaturmailmoituksissa suora linkki vakuutusyhtiöön – ei enää käsin kirjoitettuja paperilomakkeita.

Pidän toiminnan sujuvuutta ja Atlantiksen asiantuntevuutta erittäin hyvinä. Järjestelmän käyttöönotto ja siihen liittyvät kehitystoimet on tehty mielestäni kumppaneina, ei niinkään asiakas-toimittaja-työnä. Ongelmiin on reagoitu nopeasti, vähintäänkin sillä tasolla, että tutkitaan, mitä on tehtävissä. Ja yleensä vielä ratkaisukin on toteutunut nopealla aikataululla, usein jopa saman päivän aikana, jos kyse pienemmästä viilauksesta.

Atlantiksen HSEQ palvelun hinta/laatusuhde on mielestäni parempi kun kilpailijoilla, koska se ei perustu käyttäjäkohtaisiin maksuihin. Toki muutaman käyttäjän yritys voi tämän kokea kalliina, mutta meidän +300 käyttäjää tulisi käyttäjäkohtaisina lisensseinä muilla järjestelmillä vastaavasti liian kalliiksi. Lisäksi kaikkea ei pakko ole ottaa käyttöön, modulikohtainen hinnoittelu on järkevää.

Suosittelen erittäin lämpimästi Atlantiksen HSEQ palvelua muille – ja olenkin jo suositellut.

Pekka Koskela, Komas Oy
Laatu- ja turvallisuuspäällikkö, työsuojelupäällikkö